Loading...

Menang Keatas QPR..United Selesa 15 Mata Di Hadapan City

703302


[imagetag]




LONDON, Manchester United berjaya melebarkan perbezaan mata dengan Manchester City menjadi 15 mata selepas menewaskan Queens Park Rangers (QPR) 2-0 pada lanjutan Premier League di Stadium Loftus Road, Sabtu (23/2/2013). Sepasang gol kemenangan Setan Merah ditorehkan Rafael dan Ryan Giggs.

Dengan keputusan ini, MU kukuh di puncak liga sementara Premier League dengan mata 68, unggul 15 angka dari City di peringkat dua dengan 53. The Citizen sendiri berpeluang mengurangkan perbezaan tersebut jika mampu meraih mata ketika menjamu Chelsea, Minggu (24/2/2013).

Kedua-dua pasukan bermain dengan tempo lambat pada minit-minit awal perlawanan. QPR berusaha menekan pasukan tetamu dengan lebih banyak bermain bola di lapangan tengah. Namun, Esteban Granero dan kawan-kawan masih kesulitan menembusi rapatnya barisan pertahanan MU.

Memasuki pertengahan babak pertama, MU mula mendominasi perlawanan lewat kombinasi sisi sayap yang diterajui Luis Nani, Giggs, dan Young. Meski begitu, QPR yang lebih banyak bertahan beberapa kali juga mampu mengancam lewat serangan balik dari aksi Bobby Zamora dan Granero.





Pada minit ke-24, Rafael membuka keunggulan MU. Bermula dari umpan Robin van Persie yang berjaya dihalang Julio Cesar, Rafael langsung menyambar bola muntah tersebut dengan tendangan voli keras dari luar kotak penalti yang masuk ke penjuru kanan gawang QPR.

Peluang terbaik QPR di babak ini diciptakan Christopher Samba selepas menyambut umpan tendangan sudut Granero pada minit ke-35. Namun, usaha tersebut masih boleh digagalkan Rafael yang mampu membuang bola yang sudah di luar jangkauan David De Gea.

MU pun terus membalas. Berpunca dari serangan balik, Rafael menghantar umpan panjang kepada Van Persie di kotak penalti. Bomber asal Belanda itu kemudian langsung menyambut umpan tersebut dengan tendangan voli keras yang mampu ditepis Cesar sehingga hanya menghasilkan tendangan sudut.

Selepas turun minum, kedua-dua pasukan melakukan beberapa pertukaran pemain. Pelatih QPR, Harry Redknapp memasukan Jermaine Jenas dan Loic Remy untuk menambah daya gedor skuadnya. Sementara, Sir Alex Ferguson menukar Young, Hernandez dan Van Persie dengan Wayne Rooney, Antonio Valencia dan Danny Welbeck.

Sepuluh minit menjelang akhir perlawanan, Giggs memperbesar keunggulan MU menjadi 2-0. Menerima umpan penemuan matang dari Nani, pemain tengah veteran asal Wales itu berjaya menjaringkan bola ke penjuru kanan gawang QPR tanpa mampu dihalau Cesar.

QPR mendapatkan kesempatan untuk mengurangkan skor pada minit ke-90 melalui Samba. Tapi, lagi-lagi De Gea tampil gemilang kerana mampu menjangka tandukan bek asal Perancis tersebut menerima maklum tendangan sudut Adel Taarabt. Skor 2-0 untuk MU pun berlangsung hingga perlawanan selesai.

Dedic Ahmad
Menang Keatas QPR..United Selesa 15 Mata Di Hadapan City
By Pemulung News
Published: 2013-02-23T09:05:00-08:00
Menang Keatas QPR..United Selesa 15 Mata Di Hadapan City
5.0 99 reviews
Menang Keatas QPR..United Selesa 15 Mata Di Hadapan City
Posted by: Risalahati Dedic Ahmad Updated at: 09:05